EAN 13 ברקוד מידע ושאלות נפוצות
מהו ברקוד EAN-13?
מספר המאמר האירופי בן 13 הספרות (EAN-13) הוא הברקוד הקמעונאי הנפוץ ביותר ברחבי העולם. ברקוד קמעונאי הוא מחרוזת מספרים שמעולם לא נעשה בה שימוש במוצר בחנות בעבר. התועלת של מערכת זו היא שהיא מאפשרת לזכור מידע מוצר כמו מחיר, מלאי ותיאור במהירות בנקודת המכירה או פעולות אחרות של חנות ללא הסיכון של שני מוצרים שונים שחולקים את אותו מספר. רוב החנויות דורשות שהמוצרים יהיו מודפסים או צמודים לברקודים באיכות גבוהה לכל הסחורה הנכנסת, שכן הקופות המודרניות מסתמכות על ברקודים כדי לשרת את הלקוחות במהירות האפשרית.
למה משמשים ברקודים EAN-13?
ה-EAN-13 משמש כמזהה מוצר בסביבות קמעונאיות. מידע על מוצר זמין פשוט על ידי סריקת ברקוד הוא בעל ערך רב לקמעונאים, לא רק עבור מכירת סחורה דרך הקופה אלא גם עבור קבלת סחורה, מעקב אחר מלאי, הזמנה מחדש של מלאי נמוך וגישה מהירה לפרטי מוצרים ללקוחות. כל מוצר ייחודי צריך ברקוד משלו – לדוגמה, מסטיק בטעם מנטה ומסטיק בטעם אבטיח מתוצרת אותה חברה ישתמשו שניהם בברקודים שונים, אולם מספיק ברקוד אחד כדי למכור מספר בלתי מוגבל של סוג המסטיק שאליו הוא מוקצה. זה מאפשר לחנויות להגדיר מחירים שונים עבור טעמים שונים, ולעקוב אחר המלאי עבור כל וריאציה כדי להבטיח שלא ייגמר להם סוג אחד.
כיצד נשמרים ברקודים EAN-13 ייחודיים?
המערכת של ברקודים קמעונאיים כמזהי מוצרים יעילה רק אם מספרים מוסדרים כדי להבטיח שלא נעשה שימוש באותו מספר יותר מפעם אחת, כאילו כל אחד יכול להמציא את המספר שלו יהיה כאוס כאשר שני מוצרים שונים משתמשים באותו קוד. זה נעשה על ידי שליטה קפדנית על הנפקת ברקודים EAN13, כך שכל מספר מוקצה פעם אחת בלבד. ישנן שתי דרכים להקצות רשמית ברקודים מקוריים. הראשון הוא חברות בארגון בשם GS1, שנוהג להשכיר בלוקים גדולים של מספרים תמורת תשלום שנתי. הדרך השנייה היא לקנות מספרי ברקודבכמות הרצויה לך ממשווק ברקודים לגיטימי כמו ברקוד ישראל. מספרי ברקוד אלו הם ממקור GS1 (מה שאומר שהם ייחודיים ומעולם לא הוקצו לחברה בעבר), וניתן למכור אותם בנפרד.
מתי הם הוצגו?
הברקודים הקמעונאיים הראשונים פותחו על ידי מועצת הקוד האחיד (UCC) בארה”ב במהלך שנות ה-70 המוקדמות, ובשנת 1974 באוהיו, נעשה שימוש בברקוד הראשון על חפיסת מסטיקים. מאז, ברקודים הפכו לסטנדרט העולמי לזיהוי מוצרים קמעונאיים בשל הפשטות, הבהירות והיעילות שלהם.
סוגים אחרים של ברקוד קמעונאי
בזמןברקודים EAN-13הם הקודים הנפוצים ביותר בעולם, יש גרסאות אחרות המשרתות מטרות שונות במקצת או פופולריות בחלקים מסוימים של העולם. כמה סוגים אחרים של ברקוד המשמשים בקמעונאות הם:
UPC-A: ברקוד בן 12 ספרות זה הוא הקוד הקמעונאי הנפוץ ביותר בצפון אמריקה. זה משרת את אותה מטרה בדיוק כמו EAN-13 (קוד למוצרים קמעונאיים), אבל הוא בן 12 ספרות במקום 13. ברקוד ישראל יכולה לספק ברקודים של UPC-A ללקוחות המעדיפים פורמט זה, לרוב כאלה שהשוק שלהם הוא בעיקר בצפון אמריקה. יש לציין שהרוב המכריע של החנויות בעולם מקבלות ברקודים EAN-13 ו-UPC-A.
EAN-8: ברקוד בן 8 ספרות זה משמש למוצרים קטנים מאוד שאינם יכולים להתאים לברקוד קמעונאי סטנדרטי. הדרך היחידה להשיג אותם היא השכרתם מ-GS1, והם מנוהלים בקפידה בשל היצע מוגבל.
ITF-14: ידוע גם בתור ברקוד TUN או קרטון, קודי 14 ספרות אלה משמשים בסחורות פנימה לעיבוד משלוחים מספקים. אין להדפיס ברקודים של ITF-14 על מוצר שיימכר ללא מרשם רופא.
קוד QR: בעוד שחנויות מסוימות מתנסות בשימוש בקודי QR לרכישות ללא מרשם, רוב קודי ה-QR בסביבה קמעונאית משמשים את היצרן כדי לקשר לסוג כלשהו של תוכן שיספק ערך לצרכנים – אתר אינטרנט, מדריך הוראות, וידאו, או כל משאב מקוון אחר.
הבדלים בין UPC ל-EAN13
While UPC and EAN codes are very similar in appearance and function, it is important to understand the difference between the two when deciding which format is best suited for your purposes. גם UPC וגם EANs הם ברקודים קמעונאיים, מה שאומר שהם משמשים בחנויות לעיבוד ומכירת מוצרים. התמונה משמאל מציגה השוואה זו לצד זו של שני פורמטי הברקוד הללו. ההבדל הברור ביותר הוא שקוד UPC הוא בן 12 ספרות, בעוד שה-EAN13 הוא 13. ניתן לספק את כל הברקודים הקמעונאיים הנמכרים על ידי ברקודס ישראל בכל אחד מהפורמטים, על ידי הוספה או הסרה של ה-0 המוביל שהוא הספרה ה-13. בכל אחד מהפורמטים, הפסים בפועל של הברקודים זהים, כלומר אם סורק מסוגל לקרוא קוד EAN, הוא יכול בדרך כלל גם לסרוק UPC.
הבדל בולט נוסף בין קודי UPC-A ו-EAN13 הוא שהראשון נמצא בשימוש הנפוץ ביותר בצפון אמריקה, בעוד ששאר העולם בעד פורמט EAN-13. אנו מייעצים ללקוחותינו שהם יבחרו את סוג הברקוד הנפוץ ביותר לאזור בו הם מנהלים את רוב העסקים שלהם, אך רוב החנויות יכולות לעבד כל אחד מהפורמטים.
סמליות של קוד ה-EAN
קוד ה-EAN בן 13 הספרות מורכב ממחרוזת בת 12 ספרות בתוספת ספרת ביקורת בסוף. 12 הספרות הן סדרה ייחודית שמעולם לא הוקצתה למוצר קמעונאי בעבר, והספרות האחרונות מתקנות שגיאות בסריקה או בהזנת נתונים. ישנו תהליך בן 5 שלבים המשמש לחישוב ספרת הסימון בהתבסס על 12 הספרות הקודמות:
1: התחל מהסוף של מספר הברקוד והוסף כל ספרה חלופית. אל תכלול את ספרת הסימון אם היא כבר קיימת. לדוגמה, אם מספר הברקוד שלנו הוא 0712345678911, נסיר את ה-1 בסוף (מכיוון שזו ספרת הסימון), ואז נחבר כל מספר שני החל בצד ימין. אז נקבל 1+8+6+4+2+7 = 28
2: הכפל את התוצאה מהשלב הקודם ב-3. 28X3=84
3: חבר את כל הספרות הנותרות (למעט ספרת ביקורת שוב אם קיימת), כך שבדוגמה שלנו זה יהיה 0+1+3+5+7+9 = 25
4: הוסף את התוצאה משלב 3 לתוצאה משלב 4. 84+25 = 109
5: ספרת הסימון היא המספר הקטן ביותר שניתן להוסיף לתוצאה של שלב 4 כדי ליצור כפולה של 10. אז במקרה שלנו, אנחנו יכולים להוסיף 1 ל-109 כדי ליצור 110, כפולה של 10. זה הופך את 1 לספרת הביקורת שלנו.
הפסים השחורים של הברקוד מקודדים את המספרים המיוצגים מתחת בפורמט הניתן לקריאה על ידי סורק דיגיטלי. כל מספר מיוצג על ידי שני פסים שחורים ושני רווחים לבנים ריקים. רוחב הפסים והרווחים הוא מה שמבדיל בין הספרות כאשר הברקוד נסרק. ישנן שלוש ערכות קידוד שונות (שילובי פסים שונים עבור כל ספרה 0-9), הידועות בשם L, G ו-R. כל ברקודי ה-EAN מתחילים בספרה מקודדת L ומסתיימים בספרה מקודדת R, מה שאומר שסורקים יכולים לקבוע את התחלה וסוף של ברקוד ובכך לסרוק אותו הפוך ללא בעיות.
היתרונות של ברקודים EAN-13
ברקודים EAN13 מביאים שורה של יתרונות ליצרנים, ספקים, קמעונאים ולקוחות, כולל:
קיצור זמני ההמתנה לקופה עבור לקוחות על ידי גישה יעילה לפרטי מוצר כמו מחיר
צמצום טעויות אנוש באמצעות שימוש בסורקים במקום הזנת מספרים ידנית
בדיקת מלאי בסריקה בודדת במקום לספור מוצרים בודדים
עיבוד קל של סחורות פנימה עם מערכת ברקוד משולבת ומפותחת
מעקב אחר סחורות לאורך שרשרת האספקה
גישה לחנויות קמעונאיות גדולות יותר הדורשות ברקודים עבור כל המוצרים המצויידים
פשטות תפעולית מפחיתה הדרכת עובדים